Søg i denne blog

tirsdag den 8. december 2015

Julepynt i læder og pels

I dag var besøgte jeg en ny butik - en popup butik - på vej ned mod Nørregade. Her udstillede Kofoeds Skole deres produkter. Der var arbejdende værksteder og kaffe på kanden. 
Kofoeds skole er en skole, hvor socialt udsatte og arbejdsledige kan komme og få hjælp, støtte og mulighed for at bruge deres kreative evner. Du kan læse mere om Kofoeds Skole her:http://kofoedsskole.dk/omos.aspx

I Aalborg-butikken var der flotte produkter af sælskind. Lækre futter og tasker. Flotte fingerringe af ben. Smukke perlesyede armbånd. Mobiltasker. 
Jeg faldt for nogle hjerter lavet i læder. Ganske simple - uden dikkedarer. Til den rørende pris af          kr. 15,- pr. stk.
Jeg købte dog ingen i butikken, men blev inspireret til at købe produkterne lidt længere nede ad gaden - hos Aalborg Hobby Service. Dem kan du læse mere om her:http://www.hobbydirect.dk/

Jeg fandt både læder og skind, lim, tråd og træperler til overkommelig pris.

         
                   

Jeg prøvede at lave dem i læder først - ingen problemer. Det var nemt at klippe i og limen (trods lugten!) var nem at arbejde med. Limen skal bruges på samme måde, som når man lapper cykel. Kom lim på begge flader og lad lufttørre i kort tid. Dernæst presses begge sider mod hinanden og så sidder de fast. Vær derfor sikker på, kanterne følger hinanden mest muligt. Så kan du skære eller klippe til bagefter.

                    

Så forsøgte jeg mig med skindet. Det var lidt en udfordring at klippe ud. Jeg skar fra bagsiden af og ganske forsigtigt, så jeg kun fik skåret underhuden og ikke i selve pelshårene. Det viste sig hurtigt, det er vigtigt at tjekke hårretningen på pelsen. Den skal helst være samme vej med hårene, ellers krøller siderne og hårene ud til alle sider. Det er sikkert derfor, der er større spild på pels og dermed højere pris. Selve limningen var også lidt vanskeligere end på læderet. Hårene driller og skindbagsiden er ikke så stabil som læderet. De er derfor lidt skæve og bløde, men jeg er ret vild med udtrykket. Fluffy little things...

                   

Sådan kan en lille inspiration give stor glæde i det lille hjem. Jeg er i hvert fald begejstret for mine hjerter.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar